Transportmidler
0 Kommentarer |
-
Transport Boern i aeselkaerre Transport Boern i aeselkaerre
Æselkærre med børn
Æselkærre var et almindeligt transportmiddel for mange mindre velstående indbyggere. Det har ikke været noget behageligt transportmiddel på de dårlige veje. -
Transportmidler Varetransport ad bjergstier paa aeselryg paa St. Thomas Transportmidler Varetransport ad bjergstier paa aeselryg paa St. Thomas
Varetransport ad bjergstier på æselryg på St. Thomas
-
Transportmidler Oksekaerrer i Frederiksted Transportmidler Oksekaerrer i Frederiksted
Oksekærrer på havnen i Frederiksted
-
Transportmidler Hestevogn i hovedgaden i Charlotte Amalie Transportmidler Hestevogn i hovedgaden i Charlotte Amalie
Hestevogn i hovedgaden i Charlotte Amalie
-
Transportmidler Guvernoerparret i hestevogn Transportmidler Guvernoerparret i hestevogn
Guvernørparret i hestevogn
Havde man penge havde man også komfort. I modsætning til æselkærren var det dog lidt mere komfortabelt at kunne lade sig transportere rundt på øerne i hestevogn som her. -
Transportmidler Kongelig hestepostvogn paa St Croix Transportmidler Kongelig hestepostvogn paa St Croix
Kongelig postvogn på St. Croix
Mellem Frederiksted og Christiansted gik der en postvogn. som var en af de såkaldte "double seats", en slags jagtvogn trukket af to store muldyr.
Den var ikke præsentabel og heller ikke meget benyttet, hvad man godt forstår med tanke på at ruten gik ad Kongevejen med dens ujævne og hullede forløb.
Denne postvogn udgik den 31. december 1911, da et automobil blev indsat på ruten dagen efter, og rejsetiden dermed blev nedbargt, og rejsen gjort lidt mindre besværlig. -
Transportmidler Postautomobil ved toldkammeret i Christansted Transportmidler Postautomobil ved toldkammeret i Christansted
Postautomobil på St. Croix
Postruten mellem Frederiksted og Christiansted blev den 1. januar 1912 moderniseret ved, at der blev indsat "et postautomobil", som samtidig blev det første automobil på St. Croix overhovedet.
Til sammenligning var der i Danmark på denne tid ca. 2.000 biler. Med på postautomobilets første tur var toldkontrollør Vilhelm Bay, der i sine erindringer beskriver de strabadser, der tidligere havde været forbundet med transporten mellem byerne.
På billedet ses ved vognen en uniformeret herre, der jfr. uniformen højst sandsynligt er Vilhelm Bay. Posthuset var på den tid nemlig også toldkammer. -
01Transportmidler Gendarmbil fra Thrige fabrikken i Odense 01Transportmidler Gendarmbil fra Thrige fabrikken i Odense
Gendarmbil
Gendarmbil - datidens politibil - af mærket Thrige bygget i 1916 på Thomas B. Thriges Fabrikker i Odense i begyndelsen af 1900-tallet.
Samme fabrik fremstillede også det mere kendte bilmærke "Triangel".
Bemærk de mange fine detaljer ved bilen som f.eks. "udrykningshornet" (et båthorn). -
Transportmidler Gendarmbil fra Thrige politibil 1915 Transportmidler Gendarmbil fra Thrige politibil 1915
Gendarmbil (Politibil)
Gendarmbil - datidens politibil - af mærket Thrige bygget i 1916 på Thomas B. Thriges Farbrikker i Odense. -
Transportmidler Damptog transporterer sukkerroer Transportmidler Damptog transporterer sukkerroer
Damptog
På St. Croix forsøgte man i mange år at få etableret en jernbane mellem Frederiksted og Christiansted, uden at det dog lykkedes.
Derimod blev der i 1909 af direktøren for Danish West India Sugar Company, M. Lachmann, anlagt en mindre jernbanestrækning til hjemkørsel af sukkerrør med to lokomotiver på plantagen Bethlehem til brug for transport af sukkerrør.
Lokomotiverne, der var opkaldt efter Lachmanns to børn Olga og Johan, kørte omkring på Bethlehem-plantagen i flere årtier og i 1937 kom der endnu et lokomotiv til.
I øvrigt kom den første dampmaskinedrevne sukkermølle i brug i 1850'erne -
Transportmidler Cyklist i soendagstoej paa Market Place i Christiansted Transportmidler Cyklist i soendagstoej paa Market Place i Christiansted
Cyklist på søndagstur i Christiansted
-
12 Kvinde paa vej til sukkermarken p St Croix 12 Kvinde paa vej til sukkermarken p St Croix
Kvinde med æsel på vej til sukkermark
Æselkærre med børn
Æselkærre var et almindeligt transportmiddel for mange mindre velstående indbyggere. Det har ikke været noget behageligt transportmiddel på de dårlige veje.Varetransport ad bjergstier på æselryg på St. Thomas
Oksekærrer på havnen i Frederiksted
Hestevogn i hovedgaden i Charlotte Amalie
Guvernørparret i hestevogn
Havde man penge havde man også komfort. I modsætning til æselkærren var det dog lidt mere komfortabelt at kunne lade sig transportere rundt på øerne i hestevogn som her.Kongelig postvogn på St. Croix
Mellem Frederiksted og Christiansted gik der en postvogn. som var en af de såkaldte "double seats", en slags jagtvogn trukket af to store muldyr.Den var ikke præsentabel og heller ikke meget benyttet, hvad man godt forstår med tanke på at ruten gik ad Kongevejen med dens ujævne og hullede forløb.
Denne postvogn udgik den 31. december 1911, da et automobil blev indsat på ruten dagen efter, og rejsetiden dermed blev nedbargt, og rejsen gjort lidt mindre besværlig.
Postautomobil på St. Croix
Postruten mellem Frederiksted og Christiansted blev den 1. januar 1912 moderniseret ved, at der blev indsat "et postautomobil", som samtidig blev det første automobil på St. Croix overhovedet.Til sammenligning var der i Danmark på denne tid ca. 2.000 biler. Med på postautomobilets første tur var toldkontrollør Vilhelm Bay, der i sine erindringer beskriver de strabadser, der tidligere havde været forbundet med transporten mellem byerne.
På billedet ses ved vognen en uniformeret herre, der jfr. uniformen højst sandsynligt er Vilhelm Bay. Posthuset var på den tid nemlig også toldkammer.
Gendarmbil
Gendarmbil - datidens politibil - af mærket Thrige bygget i 1916 på Thomas B. Thriges Fabrikker i Odense i begyndelsen af 1900-tallet.Samme fabrik fremstillede også det mere kendte bilmærke "Triangel".
Bemærk de mange fine detaljer ved bilen som f.eks. "udrykningshornet" (et båthorn).
Gendarmbil (Politibil)
Gendarmbil - datidens politibil - af mærket Thrige bygget i 1916 på Thomas B. Thriges Farbrikker i Odense.Damptog
På St. Croix forsøgte man i mange år at få etableret en jernbane mellem Frederiksted og Christiansted, uden at det dog lykkedes.Derimod blev der i 1909 af direktøren for Danish West India Sugar Company, M. Lachmann, anlagt en mindre jernbanestrækning til hjemkørsel af sukkerrør med to lokomotiver på plantagen Bethlehem til brug for transport af sukkerrør.
Lokomotiverne, der var opkaldt efter Lachmanns to børn Olga og Johan, kørte omkring på Bethlehem-plantagen i flere årtier og i 1937 kom der endnu et lokomotiv til.
I øvrigt kom den første dampmaskinedrevne sukkermølle i brug i 1850'erne