Transport, produktion og handel
-
Reden ved Fort Christiansborg Reden ved Fort Christiansborg
Skibsfart
Reden ved Fort Christiansborg -
000022102 000022102
Skibsfart
Den lille ø Hassel Island ud for Charlotte Amalie blev gennem mange år brugt som anløbsplads for skive med last til St. Thomas. -
SS St Jan ved kaj Hassel Island SS St Jan ved kaj Hassel Island
Skibsfart
Dampskibet SS St. Jan ved kaj på Hassel Island. -
Skibsfart Forsyninger bringes ombord i Valkyrien Skibsfart Forsyninger bringes ombord i Valkyrien
Skibsfart
Kul bringes om bord på Valkyrien. På tidspunkter hvor orkesteret øvede sig om bord kunne de kvindelige kullempere begynde at danse lystigt. -
000032959 000032959
Skibsfart
Kvindelige og mandflige kullempere bringer kul om bord på skib.
En matros udbetaler løn pr. kurv, der bliver bragt om bord. Betalingen var 1 cent pr kurv.
Hver kurv kunne indeholde 40 kg kul -
Hassel Island Kullempere venter paa at blive sat i arbejde Hassel Island Kullempere venter paa at blive sat i arbejde
Skibsfart
Kullempere på Hassel Island venter på at blive sat i arbejde. -
Kulpiger Kulpiger
Skibsfart
Piger i færd med at bære kurve med (ca 40 kg) kul om bord på skib. -
Hassel Island Kvindelige kullempere Hassel Island Kvindelige kullempere
Skibsfart -lastning af skib
Kvindelig og mandlig kullemper bringer kul om bord på skib.
En matros udbetaler løn pr. kurv, der bliver bragt om bord; betalingen var 1 cent pr. kurv.
Hver kurv kunne indeholde 40 kg kul. -
Hassel Island Mandlig kullemper Hassel Island Mandlig kullemper
Skibsfart
Mandlig kullemper bringer kul om bord på skib på Hassel Island. -
Hassel Island Kullempere bringer kul om bord i dampskib Hassel Island Kullempere bringer kul om bord i dampskib
Skibsfart - lastning af skib
Kvindelige kullempere bringer kul om bord i skib. Betalingen var 1 cent pr kurv.
Hver kurv kunne indeholde 40 kg kul. -
SS St. Croix ved kaj i Charlotte Amalie far kul om bord SS St. Croix ved kaj i Charlotte Amalie far kul om bord
Skibsfart
Kvindelige kullempere går fra borde fra det ØK-ejede s/s St. Croix efter at have afleveret deres "last" i form af kurve med kul. Hver kurv indeholdt 40 kg kul, som blev båret på hovedet. -
SS St. Croix ved kaj i Charlotte Amalie SS St. Croix ved kaj i Charlotte Amalie
Skibsfart
Dampskibe erstattede i begyndelsen af 1900-tallet sejlskibene. Dampskibet s/s St. Croix ejet af ØK og søsat i 1904 er her lagt til ved forsyningskajen på Hassel Island.
På den tid var stykgodsskibe det benyttede. Containerskibe var endnu ikke opfundet.
Passagerer befandt sig i agterskibet. -
Kvindelige kullempere bringer kul ombord i Valkyrien Kvindelige kullempere bringer kul ombord i Valkyrien
Skibsfart - lastning af skib
Kullempere bringer kul om bord på skib. Hver kurv kunne indeholde 40 kg kul og betalingen var 1 cent pr kurv.
For besætningerne på skibene var det en oplevelse at overvære påfyldningen. -
0004 0004
Skibsfart
Skonnerten Vigilant sejlede mellem St. Croix og St. Thomas med post og passagerer.
Billedet er en del af en samling af 52 fotos på glasplader, der er skænket til Dansk Vestindisk Selskab i 2022 -
Skibsfart skonnerten Vigiliant ankommer til Charlotte Amalie Skibsfart skonnerten Vigiliant ankommer til Charlotte Amalie
Skibsfart
Skonnerten Vigilant bringer post og passagerer mellem øerne -
Hassel Island boernearbejdere Hassel Island boernearbejdere
Børn på Hassel Island
Børnene står med store forventningsfulde øjne og ser op på besætningen på skib - måske i håb om, at der er arbejde at få eller at kunne tjene lidt penge på anden måde. -
Handel Charlotte Amalie Torvet Handel Charlotte Amalie Torvet
Handel - Torvedag i Charlotte Amalie
-
Handel Gades lger i Charlotte Amalie II Handel Gades lger i Charlotte Amalie II
Handel - Gadesælger i Charlotte Amalie
-
Handel Gades lger i Charlotte Amalie Handel Gades lger i Charlotte Amalie
Handel - Gadesælger i Charlotte Amalie
Diverse afgrøder tilbydes. -
Charlotte Amalie A H Rises Apotek Charlotte Amalie A H Rises Apotek
Hande - A. H. Riises Apotek
Dronningens Gade 17, Charlotte Amalie -
Charlotte Amalie A H Rises Apotek interioer DVS 037 Charlotte Amalie A H Rises Apotek interioer DVS 037
Handel - A. H. Riises Apotek
Interiøret i forretningen Dronningensgade 17, Chalotte Amalie. -
Charlotte Amalie A H Rises Apotek interioer DVS 036 Charlotte Amalie A H Rises Apotek interioer DVS 036
Handel - A. H. Riises Apotek
Interiøret i forretningen Dronningensgade 17, Charlotte Amalie -
Rombod Rombod
Handel - rombod
Romboder var datidens svar på nutidens pup'er og bodegaer. De måtte dog kun holde åbent på hverdage og skulle lukke klokken 8 om aftenen "for at der ikke skulle blive spektakler på gaden om natten".
I Frederiksted var der givet fire bevillinger til romboder. De blev flittigt besøgt af de sorte, der derfor fik alkoholproblemer.
I Danmark havde et sundhedsprojekt med dronning Louise og Den Vestindiske Kirkesag sat sig for at forbedre sundhedstilstanden og bekæmpe alkoholproblemerne på øerne. Udgifterne til projektet skulle komme fra indtægterne i romboderne! Ja - såmænd. -
Handel Kaffebod Handel Kaffebod
Handel - Kaffebod
-
Lokale falbyder frugter mv Lokale falbyder frugter mv
Handel
Lokale faldbyder frugter mv. for de ankomne skibsrejsende på Hassel Island. -
Hassel Island lokale tilbyder frugt mv Hassel Island lokale tilbyder frugt mv
Handel - Lokale handelsfolk
Lokale i småbåde ved Hassel Island faldbyder frugt og grønt til passagerer på ankomne skibe. -
Skibsfart lokale dykker efter moenter Skibsfart lokale dykker efter moenter
Handel
Lokale dykker efter mønter, der blev kastet ud fra skibene ankommet til Hassel Island. -
Landarbejdere i sukkermark Landarbejdere i sukkermark
Sukkerproduktion
Landarbejdere i færd med at klargøre mark til dyrkning af sukkerrør ved manuel arbejdskraft. -
Straffefanger paa arbejde i sukkermark Straffefanger paa arbejde i sukkermark
Sukkerproduktion
Straffefanger på arbejde i sukkermark. -
Sukkerroer hoestes 1903.23. Kort fra nr Sukkerroer hoestes 1903.23. Kort fra nr
Sukkerproduktion
Høst af sukkerrør med maskinel behandling på plantage på St. Thomas -
Arbejdet i sukkermark med oksekaerre Arbejdet i sukkermark med oksekaerre
Sukkerproduktion
Okser trækker kærre med sukkerrør til sukkerfabrik. -
Sukkerhoest Sukkerhoest
Sukkerproduktion
Sukkerhøst. -
Sukkerfabrikken paa La Grange Sukkerfabrikken paa La Grange
Sukkerproduktion
Sukkerfabrikken på plantagen Bethlehem. -
Sukkermoelleruin Sukkermoelleruin
Sukkerproduktion
Ruin efter sukkermølle -
Dampplov 2 Dampplov 2
Sukkerproduktion - dampmaskine
Dampplov fra 1858. Nok blev markarbejdet på sukkerplantagerne udført af slaver og senere "de sorte", men omkring 1850 begyndte dampmaskiner at vinde indpas ved mekaniseringen af landbrug og industri.
Et eksempel herpå er opfindelsen af dampploven. Den her viste er dog ikke fra Dansk Vestindien. -
Dampplov 1 Dampplov 1
Sukkerproduktion -dampmaskine
Dampplov fra 1868.
Arrestanten Aron Martin fra plantagen Strawberry Hill berettede under afhøring 1. Februar 1879 efter the Fireburn, at han under opstanden,
“tvungen af de andre, navnlig Monsieur (både Joseph Rose og Thomas Jacob benævnes ”Monsieur”), fulgte med fra Strawberry Hill og videre til Work & Rest, men ikke havde været med til enten selv at sætte ild paa eller forledet eller befalet nogen til at gjøre det; han havde heller ikke været inde i Work & Rest lille våningshuus med Barnes og de andre, der satte ild paa det, men han havde kun haft et lille stykke jerntøndebaand i Haanden.
Men han havde ved Sionfarm været med til at sætte dampploven tværs over veien for at spærre den”. -
Sukkerroersknuser Sukkerroersknuser
Sukkerproduktion
Billedet viser en sukkerrørsknuser. -
Sukkerfabrikken paa Lower Love Sukkerfabrikken paa Lower Love
Sukkerfabrikken på plantagen Lower Up Love
-
Sukkerfabrik paa Bethlehem Sukkerfabrik paa Bethlehem
Sukkerproduktion
Sukkerfabrikken på plantagen Bethlehem på St. Croix. -
Sukkerfabrik paa Bethlehem II Sukkerfabrik paa Bethlehem II
Sukkerproduktion
Sukkerfabrikken på Bethlehem-plantagen. -
Sukkersaekke udskibes Sukkersaekke udskibes
Sukkerproduktion
Sukkersække udskibes til skib liggende på reden ud for Frederiksted. -
Fiskere rgter garn Fiskere rgter garn
Fiskeri
Fiskere røgter deres garn. -
Fisker paa Protestant Cay 1860 Fisker paa Protestant Cay 1860
Fiskeri
Fisker med garn på Protestant Cay.
Bemærk i baggrunden at det, der i dag er "King Christian Hotel", kun har to etager. -
Transportmidler Cyklist i soendagstoej paa Market Place i Christiansted Transportmidler Cyklist i soendagstoej paa Market Place i Christiansted
Transport - cykler
En synlig stolt herre iført "søndagstøj" viser sin cykel frem. -
Kvinde paa vej til sukkermarken p St Croix Kvinde paa vej til sukkermarken p St Croix
Transport - æseltransport
Kvinde på St. Croix på vej til sukkerrørsmarken med æsel. -
Transport Boern i aeselkaerre Transport Boern i aeselkaerre
Transport - æselkærre
Børn i æselkærre -
Transportmidler Varetransport ad bjergstier paa aeselryg paa St. Thomas Transportmidler Varetransport ad bjergstier paa aeselryg paa St. Thomas
Transport - æseltransport
Varer transporteres ad bjergveje på æsler. -
Transportmidler Oksekaerrer i Frederiksted Transportmidler Oksekaerrer i Frederiksted
Transport - oksekærre
Oksekærrer bringer sække med sukkerhøst til udskibning fra kajen i Frederiksted.
Midt i billedet ses tolderen, der overvåger udskibningen; der var told på varer der blev udført fra Dansk Vestindien. -
Gadebillede Frederiksted ca 1910 Gadebillede Frederiksted ca 1910
Transport - godstransport
Æsel med kærre lastet med sække bringer varer ud.
Torvegade i Frederiksted. -
Jernbanestr kningen St. Croix Jernbanestr kningen St. Croix
Transport - Jernbane på St. Croix
En temmelig ubeskrevet del af historien omkring de tidligere Dansk Vestindiske Øer er etableringen af jernbane på St. Croix.
På St. Croix var der i begyndelsen af 1900-tallet anlagt to jernbanestrækninger.
En ved plantagen La Grange og en større ved plantagen Bethlehem -
St Croix Damptog transporterer sukkerr r St Croix Damptog transporterer sukkerr r
Transport - Jernbane på St. Croix
Damptog på St. Croix transporterer sukkerrør.
På St. Croix forsøgte man i mange år at få etableret en jernbane mellem Frederiksted og Christiansted, uden at det dog lykkedes.
Derimod blev der i 1909 af direktøren for Danish West India Sugar Company, M. Lachmann, anlagt en mindre jernbanestrækning til hjemkørsel af sukkerrør med to lokomotiver på plantagen Bethlehem til brug for transport af sukkerrør.
Lokomotiverne, der var opkaldt efter Lachmanns to børn Olga og Johan, kørte omkring på Bethlehem-plantagen i flere årtier og i 1937 kom der endnu et lokomotiv til.
I øvrigt kom den første dampmaskindrevne sukkermølle i brug allerede i 1850'erne. -
Lokomotiv p Bethlehems marker Lokomotiv p Bethlehems marker
Transport - Jernbane på St. Croix
Damplokomotiv på markarbejde.
Omkring 1910, hvor dette foto er taget, var der på St. Croix tre lokomotiver på den smalsporede jernbane, der udgik fra Bethlehem Sugar Factory og som servicerede flere af de omkringliggende plantager. Banen var 12 mil lang.
Plantagen La Grange havde også en jernbane ca 2 mil lang, der servicerede nærliggende sukkerrørsproducenter.
Den første jernbane på St. Croix blev anlagt i 1909 (ved Bethlehem) og få år senere kom jernbanen ved La Grange til. Begge jernbaner var i drift frem til 1950 og derr var herunder planer om at udvide kørslen til også at medtage passagerer mellem Frederiksted og Christiansted på kommerciel basis.
Som bekendt blev det dog aldrig til noget og sukkerrørsproduktionen ophørte. -
Lastbil m sukkerroer Lastbil m sukkerroer
Transport - Jernbane på St. Croix
Lastbil - eller skal det være en traktor - trækker vogne med sukkerrør fra marken til fabrikken. Lastbilen blev brugt til at trække både ordinære anhængere og egentlige jernbanevogne.
Bilen, der er af ukendt fabrikat, har meget brede baghjul af massiv gummi dvs. uden luft og med spor i midten ligesom forhjulene har en ret speciel profil.
Så måske har lastbilen også kunnet køre på jernbanesporene. Princippet kendes også i nutiden som f.eks. arbejdsredskaber på Storebæltsbroen.
Dækkene minder om de dæk, der var på den Thrige-Titan gendarmbil, der kom til øerne i 1915.
Da billedet blev taget i begyndelsen af 1900-tallet var der allerede 100 miles "rigtige veje". -
Lastbil m sukkerroer 2 Lastbil m sukkerroer 2
Transport - Jernbane på St. Croix
På dette foto ses hvordan kreativitet er forenet på jernbanen på St. Croix. Sukkerrør transporteres på jernbanevogne. Ikke trukket af et damplokomotiv men derimod af en temmelig robust lastbil. -
Transportmidler Hestevogn i hovedgaden i Charlotte Amalie Transportmidler Hestevogn i hovedgaden i Charlotte Amalie
Transport - hestevogne
Hestevogn i Dronningensgade i Charlotte Amalie -
Transportmidler Kongelig hestepostvogn paa St Croix Transportmidler Kongelig hestepostvogn paa St Croix
Transport - postvognen Frederiksted - Christiansted
Postvognen trukket af muldyr mellem Frederiksted og Christiansted frem til 31.december 1911.
Postvognen medtog passagerer og var dermed tiden form for "offentlige transport" mellem byerne.
Det kunne dog være noget af en prøvelse at tage turen med postvognen, der den 1. januar 1912 blev erstattet af "et automobil". -
Postautomobilet forlader Frederiksted Postautomobilet forlader Frederiksted
Transport - Postautomobil
Den 1. januar 1912 indførte man på St. Croix et postautomobil på ruten mellem Frederiksted og Christiansted.
Det kombinerede postautomobil og rutebil forlader her Frederiksted på vej til Christiansted af den ujævne Center Line.
Der er antagelig tale om den Ford T, årgang 1910, som Erik Lawaetz fra plantagen Little la Grange købte i 1935 for 20 $ med 5$ i udbetaling. -
Transportmidler Postautomobil ved toldkammeret i Christansted Transportmidler Postautomobil ved toldkammeret i Christansted
Transport - Postautomobil
Postvognen med passagertransport blev indsat på ruten mellem Frederiksted og Christiansted den 1. januar 1912.
Personen i uniform menes at være rutens første passager toldkontrollør Vilhelm Bay, der denne dag flyttede fra Frederiksted til Charlotte Amalie, som led i hans udstationering. Rejsen til Charlotte Amalie fra Frederiksted gik via Christiansted, hvorfra der var skibsforbindelse til Charlotte Amalie. -
Transportmidler Gendarmbil fra Thrige fabrikken i Odense Transportmidler Gendarmbil fra Thrige fabrikken i Odense
Transport - "politibil"
Gendarmbil bygget på Thrige-Titan fabrikken i Odense. -
Transportmidler Gendarmbil fra Thrige politibil 1915 Transportmidler Gendarmbil fra Thrige politibil 1915
Transport - "politibil"
En gendarmvogn fremstillet på Thrige-fabrikken i Odense.
Fabrikken leverede i begyndelsen af 1900-tallet vogne til politi og brandvæsen mv.
Bemærk dækkene, de er af massiv gummi så kørsel på de ujævne jordveje har ikke været nogen nem opgave for chaufføren.
Bemærk også alle de fine detaljer, der er ved vognen (du kan forstørre billedet ved oppe i siden højre hjørne at klikke på +-tegnet). -
Automobil ca 1925 Automobil ca 1925
Transport - personkøretøj
Selskab i åben personautomobil af ukendt mærke. Foto fra omkring 1925
Skibsfart
Reden ved Fort ChristiansborgSkibsfart
Den lille ø Hassel Island ud for Charlotte Amalie blev gennem mange år brugt som anløbsplads for skive med last til St. Thomas.Skibsfart
Dampskibet SS St. Jan ved kaj på Hassel Island.Skibsfart
Kul bringes om bord på Valkyrien. På tidspunkter hvor orkesteret øvede sig om bord kunne de kvindelige kullempere begynde at danse lystigt.Skibsfart
Kvindelige og mandflige kullempere bringer kul om bord på skib.En matros udbetaler løn pr. kurv, der bliver bragt om bord. Betalingen var 1 cent pr kurv.
Hver kurv kunne indeholde 40 kg kul
Skibsfart
Kullempere på Hassel Island venter på at blive sat i arbejde.Skibsfart
Piger i færd med at bære kurve med (ca 40 kg) kul om bord på skib.Skibsfart -lastning af skib
Kvindelig og mandlig kullemper bringer kul om bord på skib.En matros udbetaler løn pr. kurv, der bliver bragt om bord; betalingen var 1 cent pr. kurv.
Hver kurv kunne indeholde 40 kg kul.
Skibsfart
Mandlig kullemper bringer kul om bord på skib på Hassel Island.Skibsfart - lastning af skib
Kvindelige kullempere bringer kul om bord i skib. Betalingen var 1 cent pr kurv.Hver kurv kunne indeholde 40 kg kul.
Skibsfart
Kvindelige kullempere går fra borde fra det ØK-ejede s/s St. Croix efter at have afleveret deres "last" i form af kurve med kul. Hver kurv indeholdt 40 kg kul, som blev båret på hovedet.Skibsfart
Dampskibe erstattede i begyndelsen af 1900-tallet sejlskibene. Dampskibet s/s St. Croix ejet af ØK og søsat i 1904 er her lagt til ved forsyningskajen på Hassel Island.På den tid var stykgodsskibe det benyttede. Containerskibe var endnu ikke opfundet.
Passagerer befandt sig i agterskibet.
Skibsfart - lastning af skib
Kullempere bringer kul om bord på skib. Hver kurv kunne indeholde 40 kg kul og betalingen var 1 cent pr kurv.For besætningerne på skibene var det en oplevelse at overvære påfyldningen.
Skibsfart
Skonnerten Vigilant sejlede mellem St. Croix og St. Thomas med post og passagerer.Billedet er en del af en samling af 52 fotos på glasplader, der er skænket til Dansk Vestindisk Selskab i 2022
Skibsfart
Skonnerten Vigilant bringer post og passagerer mellem øerneBørn på Hassel Island
Børnene står med store forventningsfulde øjne og ser op på besætningen på skib - måske i håb om, at der er arbejde at få eller at kunne tjene lidt penge på anden måde.Handel - Torvedag i Charlotte Amalie
Handel - Gadesælger i Charlotte Amalie
Handel - Gadesælger i Charlotte Amalie
Diverse afgrøder tilbydes.Hande - A. H. Riises Apotek
Dronningens Gade 17, Charlotte AmalieHandel - A. H. Riises Apotek
Interiøret i forretningen Dronningensgade 17, Chalotte Amalie.Handel - A. H. Riises Apotek
Interiøret i forretningen Dronningensgade 17, Charlotte AmalieHandel - rombod
Romboder var datidens svar på nutidens pup'er og bodegaer. De måtte dog kun holde åbent på hverdage og skulle lukke klokken 8 om aftenen "for at der ikke skulle blive spektakler på gaden om natten".I Frederiksted var der givet fire bevillinger til romboder. De blev flittigt besøgt af de sorte, der derfor fik alkoholproblemer.
I Danmark havde et sundhedsprojekt med dronning Louise og Den Vestindiske Kirkesag sat sig for at forbedre sundhedstilstanden og bekæmpe alkoholproblemerne på øerne. Udgifterne til projektet skulle komme fra indtægterne i romboderne! Ja - såmænd.
Handel - Kaffebod
Handel
Lokale faldbyder frugter mv. for de ankomne skibsrejsende på Hassel Island.Handel - Lokale handelsfolk
Lokale i småbåde ved Hassel Island faldbyder frugt og grønt til passagerer på ankomne skibe.Handel
Lokale dykker efter mønter, der blev kastet ud fra skibene ankommet til Hassel Island.Sukkerproduktion
Landarbejdere i færd med at klargøre mark til dyrkning af sukkerrør ved manuel arbejdskraft.Sukkerproduktion
Straffefanger på arbejde i sukkermark.Sukkerproduktion
Høst af sukkerrør med maskinel behandling på plantage på St. ThomasSukkerproduktion
Okser trækker kærre med sukkerrør til sukkerfabrik.Sukkerproduktion
Sukkerhøst.Sukkerproduktion
Sukkerfabrikken på plantagen Bethlehem.Sukkerproduktion
Ruin efter sukkermølleSukkerproduktion - dampmaskine
Dampplov fra 1858. Nok blev markarbejdet på sukkerplantagerne udført af slaver og senere "de sorte", men omkring 1850 begyndte dampmaskiner at vinde indpas ved mekaniseringen af landbrug og industri.Et eksempel herpå er opfindelsen af dampploven. Den her viste er dog ikke fra Dansk Vestindien.
Sukkerproduktion -dampmaskine
Dampplov fra 1868.Arrestanten Aron Martin fra plantagen Strawberry Hill berettede under afhøring 1. Februar 1879 efter the Fireburn, at han under opstanden,
“tvungen af de andre, navnlig Monsieur (både Joseph Rose og Thomas Jacob benævnes ”Monsieur”), fulgte med fra Strawberry Hill og videre til Work & Rest, men ikke havde været med til enten selv at sætte ild paa eller forledet eller befalet nogen til at gjøre det; han havde heller ikke været inde i Work & Rest lille våningshuus med Barnes og de andre, der satte ild paa det, men han havde kun haft et lille stykke jerntøndebaand i Haanden.
Men han havde ved Sionfarm været med til at sætte dampploven tværs over veien for at spærre den”.
Sukkerproduktion
Billedet viser en sukkerrørsknuser.Sukkerfabrikken på plantagen Lower Up Love
Sukkerproduktion
Sukkerfabrikken på plantagen Bethlehem på St. Croix.Sukkerproduktion
Sukkerfabrikken på Bethlehem-plantagen.Sukkerproduktion
Sukkersække udskibes til skib liggende på reden ud for Frederiksted.Fiskeri
Fiskere røgter deres garn.Fiskeri
Fisker med garn på Protestant Cay.Bemærk i baggrunden at det, der i dag er "King Christian Hotel", kun har to etager.
Transport - cykler
En synlig stolt herre iført "søndagstøj" viser sin cykel frem.Transport - æseltransport
Kvinde på St. Croix på vej til sukkerrørsmarken med æsel.Transport - æselkærre
Børn i æselkærreTransport - æseltransport
Varer transporteres ad bjergveje på æsler.Transport - oksekærre
Oksekærrer bringer sække med sukkerhøst til udskibning fra kajen i Frederiksted.Midt i billedet ses tolderen, der overvåger udskibningen; der var told på varer der blev udført fra Dansk Vestindien.
Transport - godstransport
Æsel med kærre lastet med sække bringer varer ud.Torvegade i Frederiksted.
Transport - Jernbane på St. Croix
En temmelig ubeskrevet del af historien omkring de tidligere Dansk Vestindiske Øer er etableringen af jernbane på St. Croix.På St. Croix var der i begyndelsen af 1900-tallet anlagt to jernbanestrækninger.
En ved plantagen La Grange og en større ved plantagen Bethlehem
Transport - Jernbane på St. Croix
Damptog på St. Croix transporterer sukkerrør.På St. Croix forsøgte man i mange år at få etableret en jernbane mellem Frederiksted og Christiansted, uden at det dog lykkedes.
Derimod blev der i 1909 af direktøren for Danish West India Sugar Company, M. Lachmann, anlagt en mindre jernbanestrækning til hjemkørsel af sukkerrør med to lokomotiver på plantagen Bethlehem til brug for transport af sukkerrør.
Lokomotiverne, der var opkaldt efter Lachmanns to børn Olga og Johan, kørte omkring på Bethlehem-plantagen i flere årtier og i 1937 kom der endnu et lokomotiv til.
I øvrigt kom den første dampmaskindrevne sukkermølle i brug allerede i 1850'erne.
Transport - Jernbane på St. Croix
Damplokomotiv på markarbejde.Omkring 1910, hvor dette foto er taget, var der på St. Croix tre lokomotiver på den smalsporede jernbane, der udgik fra Bethlehem Sugar Factory og som servicerede flere af de omkringliggende plantager. Banen var 12 mil lang.
Plantagen La Grange havde også en jernbane ca 2 mil lang, der servicerede nærliggende sukkerrørsproducenter.
Den første jernbane på St. Croix blev anlagt i 1909 (ved Bethlehem) og få år senere kom jernbanen ved La Grange til. Begge jernbaner var i drift frem til 1950 og derr var herunder planer om at udvide kørslen til også at medtage passagerer mellem Frederiksted og Christiansted på kommerciel basis.
Som bekendt blev det dog aldrig til noget og sukkerrørsproduktionen ophørte.
Transport - Jernbane på St. Croix
Lastbil - eller skal det være en traktor - trækker vogne med sukkerrør fra marken til fabrikken. Lastbilen blev brugt til at trække både ordinære anhængere og egentlige jernbanevogne.Bilen, der er af ukendt fabrikat, har meget brede baghjul af massiv gummi dvs. uden luft og med spor i midten ligesom forhjulene har en ret speciel profil.
Så måske har lastbilen også kunnet køre på jernbanesporene. Princippet kendes også i nutiden som f.eks. arbejdsredskaber på Storebæltsbroen.
Dækkene minder om de dæk, der var på den Thrige-Titan gendarmbil, der kom til øerne i 1915.
Da billedet blev taget i begyndelsen af 1900-tallet var der allerede 100 miles "rigtige veje".
Transport - Jernbane på St. Croix
På dette foto ses hvordan kreativitet er forenet på jernbanen på St. Croix. Sukkerrør transporteres på jernbanevogne. Ikke trukket af et damplokomotiv men derimod af en temmelig robust lastbil.Transport - hestevogne
Hestevogn i Dronningensgade i Charlotte AmalieTransport - postvognen Frederiksted - Christiansted
Postvognen trukket af muldyr mellem Frederiksted og Christiansted frem til 31.december 1911.Postvognen medtog passagerer og var dermed tiden form for "offentlige transport" mellem byerne.
Det kunne dog være noget af en prøvelse at tage turen med postvognen, der den 1. januar 1912 blev erstattet af "et automobil".
Transport - Postautomobil
Den 1. januar 1912 indførte man på St. Croix et postautomobil på ruten mellem Frederiksted og Christiansted.Det kombinerede postautomobil og rutebil forlader her Frederiksted på vej til Christiansted af den ujævne Center Line.
Der er antagelig tale om den Ford T, årgang 1910, som Erik Lawaetz fra plantagen Little la Grange købte i 1935 for 20 $ med 5$ i udbetaling.
Transport - Postautomobil
Postvognen med passagertransport blev indsat på ruten mellem Frederiksted og Christiansted den 1. januar 1912.Personen i uniform menes at være rutens første passager toldkontrollør Vilhelm Bay, der denne dag flyttede fra Frederiksted til Charlotte Amalie, som led i hans udstationering. Rejsen til Charlotte Amalie fra Frederiksted gik via Christiansted, hvorfra der var skibsforbindelse til Charlotte Amalie.
Transport - "politibil"
Gendarmbil bygget på Thrige-Titan fabrikken i Odense.Transport - "politibil"
En gendarmvogn fremstillet på Thrige-fabrikken i Odense.Fabrikken leverede i begyndelsen af 1900-tallet vogne til politi og brandvæsen mv.
Bemærk dækkene, de er af massiv gummi så kørsel på de ujævne jordveje har ikke været nogen nem opgave for chaufføren.
Bemærk også alle de fine detaljer, der er ved vognen (du kan forstørre billedet ved oppe i siden højre hjørne at klikke på +-tegnet).