• Arrangementer
  • Indmeldelse
  • Slægtsforskning
  • Webshop
  • Log på
dwis-logo
  • Velkommen
  • Øerne før & nu
    • ØERNE I DAG
    • - Øerne på verdenskortet
    • - St. Thomas
    • - St. Croix i dag
    • - St. John i dag
    • - Befolkning og samfund
    • - Styreform
    • - Erhverv
    • - At rejse er at leve
    • ØERNE DENGANG
    • - Før Columbus
    • - Columbus finder øerne (1493)
    • - Flere lande regerer
    • - Øerne bliver danske (og norske)
  • Digitale udstillinger
  • Bibliotek
  • Galleri
  • Om os
    • Selskabet
    • Bestyrelsen
    • Selskabets stiftelse
    • Udvalg
    • Vedtægter
    • Kontaktpersoner
    • E-Cards
    • Nyttige links

Transport, produktion og handel

0 Kommentarer |
Tilføj en kommentar
  • Skibsfart

    Reden ved Fort Christiansborg
    Reden ved Fort Christiansborg Reden ved Fort Christiansborg
    Reden ved Fort Christiansborg
  • Skibsfart

    Den lille ø Hassel Island ud for Charlotte Amalie blev gennem mange år brugt som anløbsplads for skive med last til St. Thomas.
    000022102 000022102
    000022102
  • Skibsfart

    Dampskibet SS St. Jan ved kaj på Hassel Island.
    SS St Jan ved kaj Hassel Island SS St Jan ved kaj Hassel Island
    SS St Jan ved kaj Hassel Island
  • Skibsfart

    Kul bringes om bord på Valkyrien. På tidspunkter hvor orkesteret øvede sig om bord kunne de kvindelige kullempere begynde at danse lystigt.
    Skibsfart Forsyninger bringes ombord i Valkyrien Skibsfart Forsyninger bringes ombord i Valkyrien
    Skibsfart   Forsyninger bringes ombord i Valkyrien
  • Skibsfart

    Kvindelige og mandflige kullempere bringer kul om bord på skib.

    En matros udbetaler løn pr. kurv, der bliver bragt om bord. Betalingen var 1 cent pr kurv.

    Hver kurv kunne indeholde 40 kg kul
    000032959 000032959
    000032959
  • Skibsfart

    Kullempere på Hassel Island venter på at blive sat i arbejde.
    Hassel Island Kullempere venter paa at blive sat i arbejde Hassel Island Kullempere venter paa at blive sat i arbejde
    Hassel Island   Kullempere venter paa at blive sat i arbejde
  • Skibsfart

    Piger i færd med at bære kurve med (ca 40 kg) kul om bord på skib.
    Kulpiger Kulpiger
    Kulpiger
  • Skibsfart -lastning af skib

    Kvindelig og mandlig kullemper bringer kul om bord på skib.

    En matros udbetaler løn pr. kurv, der bliver bragt om bord; betalingen var 1 cent pr. kurv.

    Hver kurv kunne indeholde 40 kg kul.
    Hassel Island Kvindelige kullempere Hassel Island Kvindelige kullempere
    Hassel Island   Kvindelige kullempere
  • Skibsfart

    Mandlig kullemper bringer kul om bord på skib på Hassel Island.
    Hassel Island Mandlig kullemper Hassel Island Mandlig kullemper
    Hassel Island   Mandlig kullemper
  • Skibsfart - lastning af skib

    Kvindelige kullempere bringer kul om bord i skib. Betalingen var 1 cent pr kurv.

    Hver kurv kunne indeholde 40 kg kul.
    Hassel Island Kullempere bringer kul om bord i dampskib Hassel Island Kullempere bringer kul om bord i dampskib
    Hassel Island   Kullempere bringer kul om bord i dampskib
  • Skibsfart

    Kvindelige kullempere går fra borde fra det ØK-ejede s/s St. Croix efter at have afleveret deres "last" i form af kurve med kul. Hver kurv indeholdt 40 kg kul, som blev båret på hovedet.
    SS St. Croix ved kaj i Charlotte Amalie far kul om bord SS St. Croix ved kaj i Charlotte Amalie far kul om bord
    SS St. Croix ved kaj i Charlotte Amalie far kul om bord
  • Skibsfart

    Dampskibe erstattede i begyndelsen af 1900-tallet sejlskibene. Dampskibet s/s St. Croix ejet af ØK og søsat i 1904 er her lagt til ved forsyningskajen på Hassel Island.

    På den tid var stykgodsskibe det benyttede. Containerskibe var endnu ikke opfundet.

    Passagerer befandt sig i agterskibet.
    SS St. Croix ved kaj i Charlotte Amalie SS St. Croix ved kaj i Charlotte Amalie
    SS St. Croix  ved kaj i Charlotte Amalie
  • Skibsfart - lastning af skib

    Kullempere bringer kul om bord på skib. Hver kurv kunne indeholde 40 kg kul og betalingen var 1 cent pr kurv.

    For besætningerne på skibene var det en oplevelse at overvære påfyldningen.
    Kvindelige kullempere bringer kul ombord i Valkyrien Kvindelige kullempere bringer kul ombord i Valkyrien
    Kvindelige kullempere bringer kul ombord i Valkyrien
  • Skibsfart

    Skonnerten Vigilant sejlede mellem St. Croix og St. Thomas med post og passagerer.

    Billedet er en del af en samling af 52 fotos på glasplader, der er skænket til Dansk Vestindisk Selskab i 2022
    0004 0004
    0004
  • Skibsfart

    Skonnerten Vigilant bringer post og passagerer mellem øerne
    Skibsfart skonnerten Vigiliant ankommer til Charlotte Amalie Skibsfart skonnerten Vigiliant ankommer til Charlotte Amalie
    Skibsfart   skonnerten Vigiliant ankommer til Charlotte Amalie
  • Børn på Hassel Island

    Børnene står med store forventningsfulde øjne og ser op på besætningen på skib - måske i håb om, at der er arbejde at få eller at kunne tjene lidt penge på anden måde.
    Hassel Island boernearbejdere Hassel Island boernearbejdere
    Hassel Island   boernearbejdere
  • Handel - Torvedag i Charlotte Amalie

    Handel Charlotte Amalie Torvet Handel Charlotte Amalie Torvet
    Handel Charlotte Amalie Torvet
  • Handel - Gadesælger i Charlotte Amalie

    Handel Gades lger i Charlotte Amalie II Handel Gades lger i Charlotte Amalie II
    Handel Gades  lger i Charlotte Amalie II
  • Handel - Gadesælger i Charlotte Amalie

    Diverse afgrøder tilbydes.
    Handel Gades lger i Charlotte Amalie Handel Gades lger i Charlotte Amalie
    Handel Gades  lger i Charlotte Amalie
  • Hande - A. H. Riises Apotek

    Dronningens Gade 17, Charlotte Amalie
    Charlotte Amalie A H Rises Apotek Charlotte Amalie A H Rises Apotek
    Charlotte Amalie A H Rises Apotek
  • Handel - A. H. Riises Apotek

    Interiøret i forretningen Dronningensgade 17, Chalotte Amalie.
    Charlotte Amalie A H Rises Apotek interioer DVS 037 Charlotte Amalie A H Rises Apotek interioer DVS 037
    Charlotte Amalie A H Rises Apotek interioer DVS 037
  • Handel - A. H. Riises Apotek

    Interiøret i forretningen Dronningensgade 17, Charlotte Amalie
    Charlotte Amalie A H Rises Apotek interioer DVS 036 Charlotte Amalie A H Rises Apotek interioer DVS 036
    Charlotte Amalie A H Rises Apotek interioer DVS 036
  • Handel - rombod

    Romboder var datidens svar på nutidens pup'er og bodegaer. De måtte dog kun holde åbent på hverdage og skulle lukke klokken 8 om aftenen "for at der ikke skulle blive spektakler på gaden om natten".

    I Frederiksted var der givet fire bevillinger til romboder. De blev flittigt besøgt af de sorte, der derfor fik alkoholproblemer.

    I Danmark havde et sundhedsprojekt med dronning Louise og Den Vestindiske Kirkesag sat sig for at forbedre sundhedstilstanden og bekæmpe alkoholproblemerne på øerne.  Udgifterne til projektet skulle komme fra indtægterne i romboderne! Ja - såmænd.
    Rombod Rombod
    Rombod
  • Handel - Kaffebod

    Handel Kaffebod Handel Kaffebod
    Handel Kaffebod
  • Handel

    Lokale faldbyder frugter mv. for de ankomne skibsrejsende på Hassel Island.
    Lokale falbyder frugter mv Lokale falbyder frugter mv
    Lokale falbyder frugter mv
  • Handel - Lokale handelsfolk

    Lokale i småbåde ved Hassel Island faldbyder frugt og grønt til passagerer på ankomne skibe.
    Hassel Island lokale tilbyder frugt mv Hassel Island lokale tilbyder frugt mv
    Hassel Island   lokale tilbyder frugt mv
  • Handel

    Lokale dykker efter mønter, der blev kastet ud fra skibene ankommet til Hassel Island.
    Skibsfart lokale dykker efter moenter Skibsfart lokale dykker efter moenter
    Skibsfart   lokale dykker efter moenter
  • Sukkerproduktion

    Landarbejdere i færd med at klargøre mark til dyrkning af sukkerrør ved manuel arbejdskraft.
    Landarbejdere i sukkermark Landarbejdere i sukkermark
    Landarbejdere i sukkermark
  • Sukkerproduktion

    Straffefanger på arbejde i sukkermark.
    Straffefanger paa arbejde i sukkermark Straffefanger paa arbejde i sukkermark
    Straffefanger paa arbejde i sukkermark
  • Sukkerproduktion

    Høst af sukkerrør med maskinel behandling på plantage på St. Thomas
    Sukkerroer hoestes 1903.23. Kort fra nr Sukkerroer hoestes 1903.23. Kort fra nr
    Sukkerroer hoestes 1903.23. Kort fra nr
  • Sukkerproduktion

     Okser trækker kærre med sukkerrør til sukkerfabrik.
    Arbejdet i sukkermark med oksekaerre Arbejdet i sukkermark med oksekaerre
    Arbejdet i sukkermark med oksekaerre
  • Sukkerproduktion

    Sukkerhøst.
    Sukkerhoest Sukkerhoest
    Sukkerhoest
  • Sukkerproduktion

    Sukkerfabrikken på plantagen Bethlehem.
    Sukkerfabrikken paa La Grange Sukkerfabrikken paa La Grange
    Sukkerfabrikken paa La Grange
  • Sukkerproduktion

    Ruin efter sukkermølle
    Sukkermoelleruin Sukkermoelleruin
    Sukkermoelleruin
  • Sukkerproduktion - dampmaskine

    Dampplov fra 1858. Nok blev markarbejdet på sukkerplantagerne udført af slaver og senere "de sorte", men omkring 1850 begyndte dampmaskiner at vinde indpas ved mekaniseringen af landbrug og industri.

    Et eksempel herpå er opfindelsen af dampploven. Den her viste er dog ikke fra Dansk Vestindien.
    Dampplov 2 Dampplov 2
    Dampplov 2
  • Sukkerproduktion -dampmaskine

    Dampplov fra 1868.

    Arrestanten Aron Martin fra plantagen Strawberry Hill berettede under afhøring 1. Februar 1879 efter the Fireburn, at han under opstanden,

    “tvungen af de andre, navnlig Monsieur (både Joseph Rose og Thomas Jacob benævnes ”Monsieur”), fulgte med fra Strawberry Hill og videre til Work & Rest, men ikke havde været med til enten selv at sætte ild paa eller forledet eller befalet nogen til at gjøre det; han havde heller ikke været inde i Work & Rest lille våningshuus med Barnes og de andre, der satte ild paa det, men han havde kun haft et lille stykke jern­tøndebaand i Haanden.

    Men han havde ved Sionfarm været med til at sæt­te dampploven tværs over veien for at spærre den”.
    Dampplov 1 Dampplov 1
    Dampplov 1
  • Sukkerproduktion

    Billedet viser en sukkerrørsknuser.
    Sukkerroersknuser Sukkerroersknuser
    Sukkerroersknuser
  • Sukkerfabrikken på plantagen Lower Up Love

    Sukkerfabrikken paa Lower Love Sukkerfabrikken paa Lower Love
    Sukkerfabrikken paa Lower Love
  • Sukkerproduktion

    Sukkerfabrikken på plantagen Bethlehem på St. Croix.
    Sukkerfabrik paa Bethlehem Sukkerfabrik paa Bethlehem
    Sukkerfabrik paa Bethlehem
  • Sukkerproduktion

    Sukkerfabrikken på Bethlehem-plantagen.
    Sukkerfabrik paa Bethlehem II Sukkerfabrik paa Bethlehem II
    Sukkerfabrik paa Bethlehem II
  • Sukkerproduktion

    Sukkersække udskibes til skib liggende på reden ud for Frederiksted.
    Sukkersaekke udskibes Sukkersaekke udskibes
    Sukkersaekke udskibes
  • Fiskeri

    Fiskere røgter deres garn.
    Fiskere rgter garn Fiskere rgter garn
    Fiskere rgter garn
  • Fiskeri

    Fisker med garn på Protestant Cay.

    Bemærk i baggrunden at det, der i dag er "King Christian Hotel", kun har to etager.
    Fisker paa Protestant Cay 1860 Fisker paa Protestant Cay 1860
    Fisker paa Protestant Cay 1860
  • Transport - cykler

    En synlig stolt herre iført "søndagstøj" viser sin cykel frem.
    Transportmidler Cyklist i soendagstoej paa Market Place i Christiansted Transportmidler Cyklist i soendagstoej paa Market Place i Christiansted
    Transportmidler Cyklist i soendagstoej paa Market Place i Christiansted
  • Transport - æseltransport

    Kvinde  på St. Croix på vej til sukkerrørsmarken med æsel.
    Kvinde paa vej til sukkermarken p St Croix Kvinde paa vej til sukkermarken p St Croix
    Kvinde paa vej til sukkermarken p   St Croix
  • Transport - æselkærre

    Børn i æselkærre
    Transport Boern i aeselkaerre Transport Boern i aeselkaerre
    Transport Boern i aeselkaerre
  • Transport - æseltransport

    Varer transporteres ad bjergveje på æsler.
    Transportmidler Varetransport ad bjergstier paa aeselryg paa St. Thomas Transportmidler Varetransport ad bjergstier paa aeselryg paa St. Thomas
    Transportmidler Varetransport ad bjergstier paa aeselryg paa St. Thomas
  • Transport - oksekærre

    Oksekærrer bringer sække med sukkerhøst til udskibning fra kajen i Frederiksted.

    Midt i billedet ses tolderen, der overvåger udskibningen; der var told på varer der blev udført fra Dansk Vestindien.
    Transportmidler Oksekaerrer i Frederiksted Transportmidler Oksekaerrer i Frederiksted
    Transportmidler Oksekaerrer i Frederiksted
  • Transport - godstransport

    Æsel med kærre lastet med sække bringer varer ud.

    Torvegade i Frederiksted.
    Gadebillede Frederiksted ca 1910 Gadebillede Frederiksted ca 1910
    Gadebillede Frederiksted ca 1910
  • Transport - Jernbane på St. Croix

    En temmelig ubeskrevet del af historien omkring de tidligere Dansk Vestindiske Øer er etableringen af jernbane på St. Croix.

    På St. Croix var der i begyndelsen af 1900-tallet anlagt to jernbanestrækninger.

    En ved plantagen La Grange og en større ved plantagen Bethlehem
    Jernbanestr kningen St. Croix Jernbanestr kningen St. Croix
    Jernbanestr  kningen St. Croix
  • Transport - Jernbane på St. Croix

    Damptog på St. Croix transporterer sukkerrør.

    På St. Croix forsøgte man i mange år at få etableret en jernbane mellem Frederiksted og Christiansted, uden at det dog lykkedes.

    Derimod blev der i 1909 af direktøren for Danish West India Sugar Company, M. Lachmann, anlagt en mindre jernbanestrækning til hjemkørsel af sukkerrør med to lokomotiver på plantagen Bethlehem til brug for transport af sukkerrør.

    Lokomotiverne, der var opkaldt efter Lachmanns to børn Olga og Johan, kørte omkring på Bethlehem-plantagen i flere årtier og i 1937 kom der endnu et lokomotiv til.
    I øvrigt kom den første dampmaskindrevne sukkermølle i brug allerede i 1850'erne.

    St Croix Damptog transporterer sukkerr r St Croix Damptog transporterer sukkerr r
    St Croix Damptog transporterer sukkerr  r
  • Transport - Jernbane på St. Croix

    Damplokomotiv på markarbejde.

    Omkring 1910, hvor dette foto er taget, var der på St. Croix tre lokomotiver på den smalsporede jernbane, der udgik fra Bethlehem Sugar Factory og som servicerede flere af de omkringliggende plantager. Banen var 12 mil lang.

    Plantagen La Grange havde også en jernbane ca 2 mil lang, der servicerede nærliggende  sukkerrørsproducenter.

    Den første jernbane på St. Croix blev anlagt i 1909 (ved Bethlehem) og få år senere kom jernbanen ved La Grange til. Begge jernbaner var i drift frem til 1950 og derr var herunder planer om at udvide kørslen til også at medtage passagerer mellem Frederiksted og Christiansted på kommerciel basis.

    Som bekendt blev det dog aldrig til noget og sukkerrørsproduktionen ophørte.
    Lokomotiv p Bethlehems marker Lokomotiv p Bethlehems marker
    Lokomotiv p   Bethlehems marker
  • Transport - Jernbane på St. Croix

    Lastbil - eller skal det være en traktor - trækker vogne med sukkerrør fra marken til fabrikken. Lastbilen blev brugt til at trække både ordinære anhængere og egentlige jernbanevogne. 

    Bilen, der er af ukendt fabrikat, har meget brede baghjul af massiv gummi dvs. uden luft og med spor i midten ligesom forhjulene har en ret speciel profil.

    Så måske har lastbilen også kunnet køre på jernbanesporene. Princippet kendes også i nutiden som f.eks. arbejdsredskaber på Storebæltsbroen.

    Dækkene minder om de dæk, der var på den Thrige-Titan gendarmbil, der kom til øerne i 1915.

    Da billedet blev taget i begyndelsen af 1900-tallet var der allerede 100 miles "rigtige veje".
    Lastbil m sukkerroer Lastbil m sukkerroer
    Lastbil m sukkerroer
  • Transport - Jernbane på St. Croix

    På dette foto ses hvordan kreativitet er forenet på jernbanen på St. Croix. Sukkerrør transporteres på jernbanevogne. Ikke trukket af et damplokomotiv men derimod af en temmelig robust lastbil.
    Lastbil m sukkerroer 2 Lastbil m sukkerroer 2
    Lastbil m sukkerroer 2
  • Transport - hestevogne

    Hestevogn i Dronningensgade i Charlotte Amalie
    Transportmidler Hestevogn i hovedgaden i Charlotte Amalie Transportmidler Hestevogn i hovedgaden i Charlotte Amalie
    Transportmidler Hestevogn i hovedgaden i Charlotte Amalie
  • Transport - postvognen Frederiksted - Christiansted

    Postvognen trukket af muldyr mellem Frederiksted og Christiansted frem til 31.december 1911.

    Postvognen medtog passagerer og var dermed tiden form for "offentlige transport" mellem byerne.

    Det kunne dog være noget af en prøvelse at tage turen med postvognen, der den 1. januar 1912 blev erstattet af "et automobil".
    Transportmidler Kongelig hestepostvogn paa St Croix Transportmidler Kongelig hestepostvogn paa St Croix
    Transportmidler Kongelig hestepostvogn paa St Croix
  • Transport - Postautomobil

    Den 1. januar 1912 indførte man på St. Croix et postautomobil på ruten mellem Frederiksted og Christiansted.

    Det kombinerede postautomobil og rutebil forlader her Frederiksted på vej til Christiansted af den ujævne Center Line.

    Der er antagelig tale om den Ford T, årgang 1910, som Erik Lawaetz fra plantagen Little la Grange købte i 1935 for 20 $ med 5$ i udbetaling.
    Postautomobilet forlader Frederiksted Postautomobilet forlader Frederiksted
    Postautomobilet forlader Frederiksted
  • Transport - Postautomobil

    Postvognen med passagertransport blev indsat på ruten mellem Frederiksted og Christiansted den 1. januar 1912.

    Personen i uniform menes at være rutens første passager toldkontrollør Vilhelm Bay, der denne dag flyttede fra Frederiksted til Charlotte Amalie, som led i hans udstationering. Rejsen til Charlotte Amalie fra Frederiksted gik via Christiansted, hvorfra der var skibsforbindelse til Charlotte Amalie.
    Transportmidler Postautomobil ved toldkammeret i Christansted Transportmidler Postautomobil ved toldkammeret i Christansted
    Transportmidler Postautomobil ved toldkammeret i Christansted
  • Transport - "politibil"

    Gendarmbil bygget på Thrige-Titan fabrikken i Odense.
    Transportmidler Gendarmbil fra Thrige fabrikken i Odense Transportmidler Gendarmbil fra Thrige fabrikken i Odense
    Transportmidler Gendarmbil fra Thrige fabrikken i Odense
  • Transport - "politibil"

    En gendarmvogn fremstillet på Thrige-fabrikken i Odense.

    Fabrikken leverede i begyndelsen af 1900-tallet vogne til politi og brandvæsen mv.

    Bemærk dækkene, de er af massiv gummi så kørsel på de ujævne jordveje har ikke været nogen nem opgave for chaufføren.

    Bemærk også alle de fine detaljer, der er ved vognen (du kan forstørre billedet ved oppe i siden højre hjørne at klikke på +-tegnet).
    Transportmidler Gendarmbil fra Thrige politibil 1915 Transportmidler Gendarmbil fra Thrige politibil 1915
    Transportmidler Gendarmbil fra Thrige politibil 1915
  • Transport - personkøretøj

    Selskab i åben personautomobil af ukendt mærke. Foto fra omkring 1925
    Automobil ca 1925 Automobil ca 1925
    Automobil ca 1925

Skibsfart

Reden ved Fort Christiansborg

Skibsfart

Den lille ø Hassel Island ud for Charlotte Amalie blev gennem mange år brugt som anløbsplads for skive med last til St. Thomas.

Skibsfart

Dampskibet SS St. Jan ved kaj på Hassel Island.

Skibsfart

Kul bringes om bord på Valkyrien. På tidspunkter hvor orkesteret øvede sig om bord kunne de kvindelige kullempere begynde at danse lystigt.

Skibsfart

Kvindelige og mandflige kullempere bringer kul om bord på skib.

En matros udbetaler løn pr. kurv, der bliver bragt om bord. Betalingen var 1 cent pr kurv.

Hver kurv kunne indeholde 40 kg kul

Skibsfart

Kullempere på Hassel Island venter på at blive sat i arbejde.

Skibsfart

Piger i færd med at bære kurve med (ca 40 kg) kul om bord på skib.

Skibsfart -lastning af skib

Kvindelig og mandlig kullemper bringer kul om bord på skib.

En matros udbetaler løn pr. kurv, der bliver bragt om bord; betalingen var 1 cent pr. kurv.

Hver kurv kunne indeholde 40 kg kul.

Skibsfart

Mandlig kullemper bringer kul om bord på skib på Hassel Island.

Skibsfart - lastning af skib

Kvindelige kullempere bringer kul om bord i skib. Betalingen var 1 cent pr kurv.

Hver kurv kunne indeholde 40 kg kul.

Skibsfart

Kvindelige kullempere går fra borde fra det ØK-ejede s/s St. Croix efter at have afleveret deres "last" i form af kurve med kul. Hver kurv indeholdt 40 kg kul, som blev båret på hovedet.

Skibsfart

Dampskibe erstattede i begyndelsen af 1900-tallet sejlskibene. Dampskibet s/s St. Croix ejet af ØK og søsat i 1904 er her lagt til ved forsyningskajen på Hassel Island.

På den tid var stykgodsskibe det benyttede. Containerskibe var endnu ikke opfundet.

Passagerer befandt sig i agterskibet.

Skibsfart - lastning af skib

Kullempere bringer kul om bord på skib. Hver kurv kunne indeholde 40 kg kul og betalingen var 1 cent pr kurv.

For besætningerne på skibene var det en oplevelse at overvære påfyldningen.

Skibsfart

Skonnerten Vigilant sejlede mellem St. Croix og St. Thomas med post og passagerer.

Billedet er en del af en samling af 52 fotos på glasplader, der er skænket til Dansk Vestindisk Selskab i 2022

Skibsfart

Skonnerten Vigilant bringer post og passagerer mellem øerne

Børn på Hassel Island

Børnene står med store forventningsfulde øjne og ser op på besætningen på skib - måske i håb om, at der er arbejde at få eller at kunne tjene lidt penge på anden måde.

Handel - Torvedag i Charlotte Amalie

Handel - Gadesælger i Charlotte Amalie

Handel - Gadesælger i Charlotte Amalie

Diverse afgrøder tilbydes.

Hande - A. H. Riises Apotek

Dronningens Gade 17, Charlotte Amalie

Handel - A. H. Riises Apotek

Interiøret i forretningen Dronningensgade 17, Chalotte Amalie.

Handel - A. H. Riises Apotek

Interiøret i forretningen Dronningensgade 17, Charlotte Amalie

Handel - rombod

Romboder var datidens svar på nutidens pup'er og bodegaer. De måtte dog kun holde åbent på hverdage og skulle lukke klokken 8 om aftenen "for at der ikke skulle blive spektakler på gaden om natten".

I Frederiksted var der givet fire bevillinger til romboder. De blev flittigt besøgt af de sorte, der derfor fik alkoholproblemer.

I Danmark havde et sundhedsprojekt med dronning Louise og Den Vestindiske Kirkesag sat sig for at forbedre sundhedstilstanden og bekæmpe alkoholproblemerne på øerne.  Udgifterne til projektet skulle komme fra indtægterne i romboderne! Ja - såmænd.

Handel - Kaffebod

Handel

Lokale faldbyder frugter mv. for de ankomne skibsrejsende på Hassel Island.

Handel - Lokale handelsfolk

Lokale i småbåde ved Hassel Island faldbyder frugt og grønt til passagerer på ankomne skibe.

Handel

Lokale dykker efter mønter, der blev kastet ud fra skibene ankommet til Hassel Island.

Sukkerproduktion

Landarbejdere i færd med at klargøre mark til dyrkning af sukkerrør ved manuel arbejdskraft.

Sukkerproduktion

Straffefanger på arbejde i sukkermark.

Sukkerproduktion

Høst af sukkerrør med maskinel behandling på plantage på St. Thomas

Sukkerproduktion

 Okser trækker kærre med sukkerrør til sukkerfabrik.

Sukkerproduktion

Sukkerhøst.

Sukkerproduktion

Sukkerfabrikken på plantagen Bethlehem.

Sukkerproduktion

Ruin efter sukkermølle

Sukkerproduktion - dampmaskine

Dampplov fra 1858. Nok blev markarbejdet på sukkerplantagerne udført af slaver og senere "de sorte", men omkring 1850 begyndte dampmaskiner at vinde indpas ved mekaniseringen af landbrug og industri.

Et eksempel herpå er opfindelsen af dampploven. Den her viste er dog ikke fra Dansk Vestindien.

Sukkerproduktion -dampmaskine

Dampplov fra 1868.

Arrestanten Aron Martin fra plantagen Strawberry Hill berettede under afhøring 1. Februar 1879 efter the Fireburn, at han under opstanden,

“tvungen af de andre, navnlig Monsieur (både Joseph Rose og Thomas Jacob benævnes ”Monsieur”), fulgte med fra Strawberry Hill og videre til Work & Rest, men ikke havde været med til enten selv at sætte ild paa eller forledet eller befalet nogen til at gjøre det; han havde heller ikke været inde i Work & Rest lille våningshuus med Barnes og de andre, der satte ild paa det, men han havde kun haft et lille stykke jern­tøndebaand i Haanden.

Men han havde ved Sionfarm været med til at sæt­te dampploven tværs over veien for at spærre den”.

Sukkerproduktion

Billedet viser en sukkerrørsknuser.

Sukkerfabrikken på plantagen Lower Up Love

Sukkerproduktion

Sukkerfabrikken på plantagen Bethlehem på St. Croix.

Sukkerproduktion

Sukkerfabrikken på Bethlehem-plantagen.

Sukkerproduktion

Sukkersække udskibes til skib liggende på reden ud for Frederiksted.

Fiskeri

Fiskere røgter deres garn.

Fiskeri

Fisker med garn på Protestant Cay.

Bemærk i baggrunden at det, der i dag er "King Christian Hotel", kun har to etager.

Transport - cykler

En synlig stolt herre iført "søndagstøj" viser sin cykel frem.

Transport - æseltransport

Kvinde  på St. Croix på vej til sukkerrørsmarken med æsel.

Transport - æselkærre

Børn i æselkærre

Transport - æseltransport

Varer transporteres ad bjergveje på æsler.

Transport - oksekærre

Oksekærrer bringer sække med sukkerhøst til udskibning fra kajen i Frederiksted.

Midt i billedet ses tolderen, der overvåger udskibningen; der var told på varer der blev udført fra Dansk Vestindien.

Transport - godstransport

Æsel med kærre lastet med sække bringer varer ud.

Torvegade i Frederiksted.

Transport - Jernbane på St. Croix

En temmelig ubeskrevet del af historien omkring de tidligere Dansk Vestindiske Øer er etableringen af jernbane på St. Croix.

På St. Croix var der i begyndelsen af 1900-tallet anlagt to jernbanestrækninger.

En ved plantagen La Grange og en større ved plantagen Bethlehem

Transport - Jernbane på St. Croix

Damptog på St. Croix transporterer sukkerrør.

På St. Croix forsøgte man i mange år at få etableret en jernbane mellem Frederiksted og Christiansted, uden at det dog lykkedes.

Derimod blev der i 1909 af direktøren for Danish West India Sugar Company, M. Lachmann, anlagt en mindre jernbanestrækning til hjemkørsel af sukkerrør med to lokomotiver på plantagen Bethlehem til brug for transport af sukkerrør.

Lokomotiverne, der var opkaldt efter Lachmanns to børn Olga og Johan, kørte omkring på Bethlehem-plantagen i flere årtier og i 1937 kom der endnu et lokomotiv til.
I øvrigt kom den første dampmaskindrevne sukkermølle i brug allerede i 1850'erne.

Transport - Jernbane på St. Croix

Damplokomotiv på markarbejde.

Omkring 1910, hvor dette foto er taget, var der på St. Croix tre lokomotiver på den smalsporede jernbane, der udgik fra Bethlehem Sugar Factory og som servicerede flere af de omkringliggende plantager. Banen var 12 mil lang.

Plantagen La Grange havde også en jernbane ca 2 mil lang, der servicerede nærliggende  sukkerrørsproducenter.

Den første jernbane på St. Croix blev anlagt i 1909 (ved Bethlehem) og få år senere kom jernbanen ved La Grange til. Begge jernbaner var i drift frem til 1950 og derr var herunder planer om at udvide kørslen til også at medtage passagerer mellem Frederiksted og Christiansted på kommerciel basis.

Som bekendt blev det dog aldrig til noget og sukkerrørsproduktionen ophørte.

Transport - Jernbane på St. Croix

Lastbil - eller skal det være en traktor - trækker vogne med sukkerrør fra marken til fabrikken. Lastbilen blev brugt til at trække både ordinære anhængere og egentlige jernbanevogne. 

Bilen, der er af ukendt fabrikat, har meget brede baghjul af massiv gummi dvs. uden luft og med spor i midten ligesom forhjulene har en ret speciel profil.

Så måske har lastbilen også kunnet køre på jernbanesporene. Princippet kendes også i nutiden som f.eks. arbejdsredskaber på Storebæltsbroen.

Dækkene minder om de dæk, der var på den Thrige-Titan gendarmbil, der kom til øerne i 1915.

Da billedet blev taget i begyndelsen af 1900-tallet var der allerede 100 miles "rigtige veje".

Transport - Jernbane på St. Croix

På dette foto ses hvordan kreativitet er forenet på jernbanen på St. Croix. Sukkerrør transporteres på jernbanevogne. Ikke trukket af et damplokomotiv men derimod af en temmelig robust lastbil.

Transport - hestevogne

Hestevogn i Dronningensgade i Charlotte Amalie

Transport - postvognen Frederiksted - Christiansted

Postvognen trukket af muldyr mellem Frederiksted og Christiansted frem til 31.december 1911.

Postvognen medtog passagerer og var dermed tiden form for "offentlige transport" mellem byerne.

Det kunne dog være noget af en prøvelse at tage turen med postvognen, der den 1. januar 1912 blev erstattet af "et automobil".

Transport - Postautomobil

Den 1. januar 1912 indførte man på St. Croix et postautomobil på ruten mellem Frederiksted og Christiansted.

Det kombinerede postautomobil og rutebil forlader her Frederiksted på vej til Christiansted af den ujævne Center Line.

Der er antagelig tale om den Ford T, årgang 1910, som Erik Lawaetz fra plantagen Little la Grange købte i 1935 for 20 $ med 5$ i udbetaling.

Transport - Postautomobil

Postvognen med passagertransport blev indsat på ruten mellem Frederiksted og Christiansted den 1. januar 1912.

Personen i uniform menes at være rutens første passager toldkontrollør Vilhelm Bay, der denne dag flyttede fra Frederiksted til Charlotte Amalie, som led i hans udstationering. Rejsen til Charlotte Amalie fra Frederiksted gik via Christiansted, hvorfra der var skibsforbindelse til Charlotte Amalie.

Transport - "politibil"

Gendarmbil bygget på Thrige-Titan fabrikken i Odense.

Transport - "politibil"

En gendarmvogn fremstillet på Thrige-fabrikken i Odense.

Fabrikken leverede i begyndelsen af 1900-tallet vogne til politi og brandvæsen mv.

Bemærk dækkene, de er af massiv gummi så kørsel på de ujævne jordveje har ikke været nogen nem opgave for chaufføren.

Bemærk også alle de fine detaljer, der er ved vognen (du kan forstørre billedet ved oppe i siden højre hjørne at klikke på +-tegnet).

Transport - personkøretøj

Selskab i åben personautomobil af ukendt mærke. Foto fra omkring 1925
  • Reden ved Fort Christiansborg
  • 000022102
  • SS St Jan ved kaj Hassel Island
  • Skibsfart   Forsyninger bringes ombord i Valkyrien
  • 000032959
  • Hassel Island   Kullempere venter paa at blive sat i arbejde
  • Kulpiger
  • Hassel Island   Kvindelige kullempere
  • Hassel Island   Mandlig kullemper
  • Hassel Island   Kullempere bringer kul om bord i dampskib
  • SS St. Croix ved kaj i Charlotte Amalie far kul om bord
  • SS St. Croix  ved kaj i Charlotte Amalie
  • Kvindelige kullempere bringer kul ombord i Valkyrien
  • 0004
  • Skibsfart   skonnerten Vigiliant ankommer til Charlotte Amalie
  • Hassel Island   boernearbejdere
  • Handel Charlotte Amalie Torvet
  • Handel Gades  lger i Charlotte Amalie II
  • Handel Gades  lger i Charlotte Amalie
  • Charlotte Amalie A H Rises Apotek
  • Charlotte Amalie A H Rises Apotek interioer DVS 037
  • Charlotte Amalie A H Rises Apotek interioer DVS 036
  • Rombod
  • Handel Kaffebod
  • Lokale falbyder frugter mv
  • Hassel Island   lokale tilbyder frugt mv
  • Skibsfart   lokale dykker efter moenter
  • Landarbejdere i sukkermark
  • Straffefanger paa arbejde i sukkermark
  • Sukkerroer hoestes 1903.23. Kort fra nr
  • Arbejdet i sukkermark med oksekaerre
  • Sukkerhoest
  • Sukkerfabrikken paa La Grange
  • Sukkermoelleruin
  • Dampplov 2
  • Dampplov 1
  • Sukkerroersknuser
  • Sukkerfabrikken paa Lower Love
  • Sukkerfabrik paa Bethlehem
  • Sukkerfabrik paa Bethlehem II
  • Sukkersaekke udskibes
  • Fiskere rgter garn
  • Fisker paa Protestant Cay 1860
  • Transportmidler Cyklist i soendagstoej paa Market Place i Christiansted
  • Kvinde paa vej til sukkermarken p   St Croix
  • Transport Boern i aeselkaerre
  • Transportmidler Varetransport ad bjergstier paa aeselryg paa St. Thomas
  • Transportmidler Oksekaerrer i Frederiksted
  • Gadebillede Frederiksted ca 1910
  • Jernbanestr  kningen St. Croix
  • St Croix Damptog transporterer sukkerr  r
  • Lokomotiv p   Bethlehems marker
  • Lastbil m sukkerroer
  • Lastbil m sukkerroer 2
  • Transportmidler Hestevogn i hovedgaden i Charlotte Amalie
  • Transportmidler Kongelig hestepostvogn paa St Croix
  • Postautomobilet forlader Frederiksted
  • Transportmidler Postautomobil ved toldkammeret i Christansted
  • Transportmidler Gendarmbil fra Thrige fabrikken i Odense
  • Transportmidler Gendarmbil fra Thrige politibil 1915
  • Automobil ca 1925
    • Reden ved Fort Christiansborg
    • 000022102
    • SS St Jan ved kaj Hassel Island
    • Skibsfart   Forsyninger bringes ombord i Valkyrien
    • 000032959
    • Hassel Island   Kullempere venter paa at blive sat i arbejde
    • Kulpiger
    • Hassel Island   Kvindelige kullempere
    • Hassel Island   Mandlig kullemper
    • Hassel Island   Kullempere bringer kul om bord i dampskib
    • SS St. Croix ved kaj i Charlotte Amalie far kul om bord
    • SS St. Croix  ved kaj i Charlotte Amalie
    • Kvindelige kullempere bringer kul ombord i Valkyrien
    • 0004
    • Skibsfart   skonnerten Vigiliant ankommer til Charlotte Amalie
    • Hassel Island   boernearbejdere
    • Handel Charlotte Amalie Torvet
    • Handel Gades  lger i Charlotte Amalie II
    • Handel Gades  lger i Charlotte Amalie
    • Charlotte Amalie A H Rises Apotek
    • Charlotte Amalie A H Rises Apotek interioer DVS 037
    • Charlotte Amalie A H Rises Apotek interioer DVS 036
    • Rombod
    • Handel Kaffebod
    • Lokale falbyder frugter mv
    • Hassel Island   lokale tilbyder frugt mv
    • Skibsfart   lokale dykker efter moenter
    • Landarbejdere i sukkermark
    • Straffefanger paa arbejde i sukkermark
    • Sukkerroer hoestes 1903.23. Kort fra nr
    • Arbejdet i sukkermark med oksekaerre
    • Sukkerhoest
    • Sukkerfabrikken paa La Grange
    • Sukkermoelleruin
    • Dampplov 2
    • Dampplov 1
    • Sukkerroersknuser
    • Sukkerfabrikken paa Lower Love
    • Sukkerfabrik paa Bethlehem
    • Sukkerfabrik paa Bethlehem II
    • Sukkersaekke udskibes
    • Fiskere rgter garn
    • Fisker paa Protestant Cay 1860
    • Transportmidler Cyklist i soendagstoej paa Market Place i Christiansted
    • Kvinde paa vej til sukkermarken p   St Croix
    • Transport Boern i aeselkaerre
    • Transportmidler Varetransport ad bjergstier paa aeselryg paa St. Thomas
    • Transportmidler Oksekaerrer i Frederiksted
    • Gadebillede Frederiksted ca 1910
    • Jernbanestr  kningen St. Croix
    • St Croix Damptog transporterer sukkerr  r
    • Lokomotiv p   Bethlehems marker
    • Lastbil m sukkerroer
    • Lastbil m sukkerroer 2
    • Transportmidler Hestevogn i hovedgaden i Charlotte Amalie
    • Transportmidler Kongelig hestepostvogn paa St Croix
    • Postautomobilet forlader Frederiksted
    • Transportmidler Postautomobil ved toldkammeret i Christansted
    • Transportmidler Gendarmbil fra Thrige fabrikken i Odense
    • Transportmidler Gendarmbil fra Thrige politibil 1915
    • Automobil ca 1925
    Jeg vil gerne være medlem af foreningen
    Tilmelding til medlemsarrangementer

    Dansk Vestindisk Selskab – for dig der er interesseret i de tidligere danske øer i Caribien

    CVR. nr.  30 84 69 31 - Formand Lars Hven Troelsen - Strandøre 19, 2100 København Ø - Tlf. 2065 7968 - dvs@dwis.dk

    Bankkonto: Lån & Spar Bank 0400-117 00 79724 - Mobilepay: 65692
    IBAN-nr. DK200400 1170079724; BIC-kode LOSADKKK

    Toolmaster.dk - Joomla, Migrering, Søgemaskineoptimering, Joomla webhotel, Joomla konsulent & Hacket Joomla
    Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Når du besøger vores hjemmeside, accepterer du automatisk vores brug af Cookies.
    • Velkommen
    • Øerne før & nu
    • Digitale udstillinger
    • Bibliotek
    • Galleri
    • Om os
    • Arrangementer
    • Indmeldelse
    • Slægtsforskning
    • Webshop
    • Log på